=>Chat <=Kdo chce může pokecat =)

Omezte sůl ve svém jídelníčku!

18. ledna 2011 v 10:00 | Lusiik |  Zdraví-rady a tipy

Podle lidového rčení i podle známé pohádky je sůl nad zlato. V malých dávkách má povzbuzující účinky, nadbytek soli ale škodí. Kuchyňskou sůl neboli chlorid sodný náš organismus sice potřebuje, ale velké množství této anorganické látky ho zároveň poškozuje. Může způsobit zvýšení krevního tlaku, migrénu, zadržování tekutin v těle, závrati a otoky dolních končetin.

Sůl v organismu působí velmi dráždivě a zabraňuje vylučování odpadních látek. Způsobuje tím poruchy až onemocnění ledvin, které se často projevují otokem, ale i poškození jater. Sůl také zhoršuje příznaky revmatismu a ekzémy i suchou pokožku. Slané jídlo dokonce zdvojnásobuje riziko rakoviny žaludku i mozkové příhody a je příčinou také dalších onemocnění, zejména onemocnění srdce a cév. Jídelníček s vysokým obsahem soli může vést též k žaludeční gastritidě.


Když tělo přijímá chloridu sodného menší množství, je nadbytek vyloučen ledvinami - močí a potem. Pokud jsou už ledviny nebo játra poškozeny, nastává problém. Ale i zdravý organismus sůl ničí. Nejprve reagují játra, pokožka a ledviny, přestože to člověk nejdřív nepozná a cítí se zcela zdráv. V dalších fázích už dochází k zásadnějšímu poškození orgánů, což se projeví při vyšetření moči. V počátečním stádiu pomohou dietní opatření, později už zničeným orgánům dietou nepomůžeme. Lepší proto je prevence.

Jestli chceme nadměrnou spotřebu soli snížit, je potřeba omezit potraviny a polotovary, ve kterých se větší množství soli skrývá, to znamená obsah soli - chloridu sodného (NaCl) nebo sodíku (Na) sledovat na etiketách potravin.

Některé potraviny obsahují takzvané skryté soli, a to zejména uzeniny, konzervované maso i zelenina, instantní polévky, ale i třeba minerální vody, sýry, sójová omáčka, polévkové koření a další ochucovadla, která se dají nahradit bylinkami - pažitkou, petrželkou, cibulí, česnekem, celerem a sušenou zeleninou nebo citrónovou šťávou. Sůl obsahují dokonce i některá projímadla, ale i jedlá soda a tudíž také prášek do pečiva.

Denní příjem kuchyňské soli by neměl být vyšší než 6 až 8 g, někdy se udává zhruba 5 g - asi jedna čajová lžička. Doporučené množství závisí na hmotnosti organizmu a na dalších faktorech.

Pozor také na zeleniny v kyselých a slaných nálevech, slané pochoutky jako bramborové lupínky, slané oříšky, tyčinky i preclíky a jídla s rychlou úpravou (fast food) - to je třeba pizza, hamburgery, hranolky a podobně.

Zkuste kuchyňskou sůl doma nahradit mořskou solí, která má pro organismus také prospěšnější složení - více druhů minerálů a méně sodíku. Mezi solí a mořskou solí je totiž dnes podstatný rozdíl. Sůl lze nahradit také přípravky se snížením obsahem chloridu sodného, nebo chlorid sodný vůbec neobsahují.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama